Куди чумаки по сіль ходили?
Коли в Україні виникло чумацтво, достеменно невідомо. Адже ще за
часів стародавньої Русі відправлялися із Києва в далекі торгівельні
подорожі відважні люди.
Із травня до вересня
Перші суто чумацькі каравани рушили на
південь у XV столітті. Про поклади солі в центральній частині України
тоді ще не знали. Тому чумаки їздили до Чорного та Азовського морів (а
деякі навіть і на Каспій), де в природних солоних озерах видобувався
цей коштовний продукт.
Картина «Чумаки на відпочинку». Художник Іван Айвазовський
Уже в XVII столітті чумацтво досягло свого
розквіту. Про це свідчить достатньо красномовний факт: лише протягом
одного сезону неспішні чумацькі вози доставляли в Україну кілька
мільйонів тонн солі!
По степах Північного Причорномор’я та Приазов’я були прокладені кілька чумацьких шляхів: Чорний, Муравський, Молдавський, Бакаєв.
Вивезення солі з озер тривало з
травня до вересня, рідше до середини жовтня. Адже на Покрову зазвичай
розпочиналися рясні холодні дощі, і транспортування припинялося.
Загалом, вивозити сіль було можливо протягом 130-150 днів на рік.
Чи то ківш, чи то зброя
Спочатку тих, хто возив сіль, так і називали – «солениками». Потім – «коломийцями»,
а згодом охрестили чумаками. Існує кілька версій походження цієї назви.
Згідно з першою, вона походить від слова «чум», так у ті часи називався
ківш, яким постачальники солі пили воду під час довгого шляху. Згідно
з другою – від тюркського «чумак», що означає – візник. Інші дослідники
пов’язують її зі словом «чума», адже чумаки часто заражалися цією
жахливою хворобою.
У перській мові «чумак» означає кийок.
Тобто чумак – це людина, що вирушає в подорож із кийком, аби захиститися
від нападу розбійників
Кастинг для волів
Чумацькі турботи розпочиналися ранньою
весни, тільки-но сонечко розтоплювало сніжні замети. Перш за все
ретельно перевіряли транспорт, адже його технічний стан мав бути
бездоганним. Найпоширенішим чумацьким возом була так звана мажа. Її
глибокий напівсферичний кузов зазвичай виготовлявся з липового кряжа.
На такий віз можна було завантажувати більше як 60 пудів солі.
Особливо ретельно відбирали «двигуни» для возу, тобто волів. Це саме той випадок, коли цінувалася не швидкість, а потужність і надійність. Відбір довіряли лише досвідченим чумакам.
А скільки всіляких прізвиськ і народних назв було у волів: «бешкетник» – віл із норовом, «кістяк» – худий, погано відгодований, «караман» – віл чорного кольору, «гузок» – слабенький віл, із маленькими рогами, «кислиця» – упертий віл, якого важко зрушити з місця.
Особливо ретельно відбирали «двигуни» для возу, тобто волів. Це саме той випадок, коли цінувалася не швидкість, а потужність і надійність. Відбір довіряли лише досвідченим чумакам.
А скільки всіляких прізвиськ і народних назв було у волів: «бешкетник» – віл із норовом, «кістяк» – худий, погано відгодований, «караман» – віл чорного кольору, «гузок» – слабенький віл, із маленькими рогами, «кислиця» – упертий віл, якого важко зрушити з місця.
Півень замість годинника
Перед подорожжю чумаки обирали похідного
отамана, слово якого було законом для всіх. Він мав їхати попереду на
возі, запряженому кіньми або кращими волами. Розпізнавальним знаком
«батька-отамана» була нашита на верх шапки червона квітка.
У дорогу чумаки брали нехитрий набір продуктів: сухарі, пшоно, сало, цибулю, барильце для води та баклагу з горілкою. Обов’язково брали з собою півня: замість годинника.
Чумацтво було популярним і шановним. Адже чумаки возили не лише сіль. Вирушаючи на південь, вони завантажували вози зерном, яке користувалося неабияким попитом у чужих краях. Назад привозили рибу, хутра, тканини, вино, прянощі та інші заморські товари й продукти. Чумацький промисел сприяв налагодженню зв’язків між різними, навіть дуже віддаленими, місцевостями.
У дорогу чумаки брали нехитрий набір продуктів: сухарі, пшоно, сало, цибулю, барильце для води та баклагу з горілкою. Обов’язково брали з собою півня: замість годинника.
Чумацтво було популярним і шановним. Адже чумаки возили не лише сіль. Вирушаючи на південь, вони завантажували вози зерном, яке користувалося неабияким попитом у чужих краях. Назад привозили рибу, хутра, тканини, вино, прянощі та інші заморські товари й продукти. Чумацький промисел сприяв налагодженню зв’язків між різними, навіть дуже віддаленими, місцевостями.
Проте, цілком мирне заняття було
небезпечним для життя:– на чумацькі обози з товарами часто-густо
нападали грабіжники. Аби захиститися від розбійників, чумаків
супроводжували конвойні з числа запорізьких козаків. Звісно, не
безкоштовно. За озброєний ескорт доводилося платити спеціальний збір – «ралець».
Не професія, а спосіб життя
Чумаки мали свої звичаї та традиції.
Зустрівшись у дорозі з іншим чумацьким обозом, неодмінно зупинялися,
розкурювали люльки, цікавилися один у одного про життя-буття.
Проїжджаючи по селах, завжди пригощали дітей чимось смачненьким, а
бідним родинам давали сіль просто так, без грошей.
Саврасов А.К.(1830 - 1897). Привал обоза чумаков в степи. 1867.
Чумаки обов’язково привозили різні подарунки рідним та близьким. От як пише про це Тарас Шевченко у своїй поемі «Наймичка»:
Везе Марко Катерині
Сукна дорогого,
А батькові шитий пояс
Шовку червоного,
А наймичці на очіпок
Парчі золотої
І червону добру хустку
З білою габою.
А діточкам черевички,
Фіг та винограду.
А всім вкупі – червоного
Вина з Цареграду.
Всього везе…
Повертаються чумаки в рідні краї – усе
село виходить на дорогу, зустрічаючи степових мандрівників. А в рідній
хаті чекають дружина, діти, і гарячий наваристий борщ стоїть на столі.
Добре вдома, живи собі й живи. Але минає час, і оселяється в серці чумака неспокій. І начебто є ще запаси від минулої поїздки, проте відчуває чумак, що пора в дорогу. Серце кличе його в нову подорож, і нічого з цим не поробиш. Адже чумак – це не професія, це спосіб життя.
Добре вдома, живи собі й живи. Але минає час, і оселяється в серці чумака неспокій. І начебто є ще запаси від минулої поїздки, проте відчуває чумак, що пора в дорогу. Серце кличе його в нову подорож, і нічого з цим не поробиш. Адже чумак – це не професія, це спосіб життя.
Дуже гарний ілюстративній ряд - але ж коли б-то був із підписами!
ВідповістиВидалитиОт хоч би, зокрема, чорно-білі світлини возів. Та й про ковші ті самі... Звідки світлини, де й коли зроблені?
Додайте, коли ваша ласка!
Авторові низький уклін за гарну працю!