Сьогодні відзначаємо День народження Олександра Петровича Довженка - кіномитця величної та трагічної долі.
Пропоную Вам вкотре перегорнути сторінки його життя, згадати й відкрити для себе нового Олександра Довженка.
1. Сім’я
Кінематографіст та письменник Олександр Довженко (1894-1956) відомий фільмами Звенигора (1927), Арсенал (1929), Земля (1930), а також нереалізованими сценаріями, які перетворилися на повноцінні літературні твори – Україна в огні (1943) і Зачарована Десна (1965). Трагічна доля Довженка
– досить сказати лише, що йому забороняли жити в Україні, яку він любив
усім серцем – є прикладом того, як в СРСР ставилися до талановитих
українців. Олександр Петрович більшу частину життя був нещасним і помер у злиднях.
Сім’я, у якій народився Олександр Довженко, – найяскравіша ілюстрація тяжкого становища українського села кінця 19-о – початку 20 століття. Грамотним був лише дід Сашка, батько, мати, бабуся і прабабуся – ні. “Батько ніколи не пробачив дідові своєї темряви”, – писав Довженко в Автобіографії.
Там же згадує, що, який би епізод дитинства не згадав, в уяві
з’являються лише “плач і похорон”. З 14-и дітей у сім’ї вижили тільки
він і сестра Поліна. Четверо братів – Іван, Сергій, Лаврентій, Василь
– від якоїсь хвороби померли в один день. І це при тому, що сім’я була
не найбіднішою, – просто життя в селі було надзвичайно важким.
2. За кордоном
У біографії Олександра Петровича
багато неясностей, але найзагадковіший період – з кінця 1917-о року до
1923-о, коли він повернувся до Харкова з-за кордону. Чи то перебував він
у КПУ, чи то уникав партії – незрозуміло, тим більше, що після того, як
більшовики остаточно захопили владу, потрібно було посилено доводити
перше – з метою вижити. Як би там не було, влітку 1921-о року Довженко
раптом почав дипломатичну кар’єру та вирушив працювати до Варшави, а на
початку 1922-о року – до Берліну, секретарем консульського відділу
Торгового представництва УРСР. “Про закордон я мріяв тільки в дитинстві,
тому відрядження мене налякало, – згадував він. – Канцелярская робота
була такою неприємною і нудною, що я не виходив з посольства тижнями”.
3. Карикатурист
Творчу кар’єру Олександр Петрович
починав як художник, причому як художник-карикатурист. Ще з Берліна
він надсилав свої малюнки до гумористично-сатиричного журналу українських
комуністів у США "Молот". Потім, після повернення до
Харківа, у 1923-1926-у роках масово малював політичні карикатури для
місцевої преси. Вони були пропагандистсько-тенденційними та “спливли” вже
після смерті режисера. Також він створив чимало шаржів на своїх
сучасників.
4. Голлівуд
У 1930-у році Олександр Петрович поїхав представляти фільм "Земля" в Європі і, виявляється, мріяв прорватися до Голлівуду. Ось що він писав у листі Сергію Ейзенштейну:
“Можете ви разом з товаришами, або з Чапліним, або ще з ким-небудь
виписати мене – страшно подумати – в Голлівуд хоча би на один місяць,
надіславши мені візу. Я не знаю мови, але я все побачу, Сергію
Михайловичу. Мені дуже хотілося би запропонувати Чапліну один мій
сценарій. Якби він йому і не підійшов, він міг би знайти в ньому для
себе кілька цікавих речей. У нас в цей час ставити його не можна”. Є
свідчення, що Чарлі Чаплін високо цінував творчість
українського режисера та в одній зі своїх промов сказав, що “слов’янство
поки що дало світові кінематографії одного творця – мислителя та поета,
Олександра Довженка”.
5. Природа
З самого дитинства головним джерелом натхнення для О. Довженка
була природа. На початку 1930-х його дуже дратував пустир на території
Київської кіностудії (нині – кіностудія імені О. П. Довженка), і там він
разом із двома робітниками та садівником висадив фруктові та декоративні
дерева. Але там ще й був склад вугілля – Довженко
казав, що хоч сто років буде працювати, не звикне до його виду. Дістав
беріз, тамарисків і висадив у неділю все це. Наступного дня спостерігає з
вікна монтажної кімнати: йдуть два режисери якраз у напрямку до
вугільної ями. Олександр Петрович прямо загорівся від
нетерпіння: думає, зараз вони зупиняться, здивовані; почнуть міркувати,
хто ж таку красу зробив. Але нічого подібного не сталося. Вони не
звернули уваги ні на яму, ні на берези. Довженко йде до них, щоб з’ясувати, у чому справа; запитує, чи нічого вони не помічають. Режисери кажуть – ні. Довженко
каже, що посадив дерева. Режисери починають виправдовуватися – мовляв,
зайняті, не помітили. А він їм: “Висловлюю співчуття, тому що не вийде з
вас режисерів. Вам не вистачає бачення світу”.
ЦІКАВО:
Свої роботи Олександр Довженко любив порівнювати з деревами: “Мої картини схожі на яблуні: добре потрусив – набрав 500 яблук, погано – впало штук 10”.
6. Кохання
У режисера було дві дружини. Перша – Варвара Крилова, із якою він познайомився в 1914-у році, коли вони разом готували вечір, присвячений Тарасу Шевченку. Вона була на шість років за нього молодша; у 1917-у пара зв’язала себе узами цивільного шлюбу. Але в 1917-у році Варвару спокусив білогвардійський офіцер, із яким вона навіть поїхала за кордон, де захворіла на туберкульоз кісток. Коханець покинув її, Варвара повернулася в Україну; О. Довженко все ще любить її та в 1923-у році взяв собі за дружину. Але, почавши знімати свої перші фільми, захопився молодою акторкою Юлією Солнцевою, і Варвара сама вирішила піти з життя Олександра Петровича (у 1926-у році), аби не бути тягарем. Життя вона прожила одноногою калікою.
Із Солнцевою, відомою ролями у фільмах "Аеліта" та "Папіросниця з Моссельпрома", Довженко познайомився в Одесі. Незабаром Юлія покинула акторську кар’єру та почала спеціалізуватися на режисерській майстерності. Вона була асистенткою в багатьох роботах Довженка; досі не розвіяний міф про те, що Солнцева
була приставлена шпигувати за талановитим українцем. Також викликає
суперечки й те, як вона обійшлася зі сценаріями чоловіка: ставши їх
спадкоємицею, вона на власний смак зняла фільми "Поема про море" (1958), "Повість полум’яних літ" (1960), "Зачарована Десна" (1964).
7. Нереалізовані сценарії
Безліч сценаріїв Олександра Петровича так і лишилися нереалізованими. Наприклад, він мріяв зняти фільм про Тараса Бульбу
й навіть приступив до роботи – завадила Друга Світова війна. Те, що
записував у щоденники Довженко, не могло бути відомим авторам книг та
фільмів, створених на подібні сюжети пізніше. Так, Григорій Чухрай зняв у 1961-у році фільм "Чисте небо" про радянського льотчика, який потрапив у німецький полон, – подібний сюжет за багато років до того описаний у Довженка.
Ще один сюжет – про начальника табору знищення, який убив два мільйони
людей і захотів поговорити з 2000001 жертвою, російським солдатом, –
став одним із епізодів повісті Михайла Шолохова "Доля людини".
Сюжет про шведів, які жили в Україні мало не з часів Полтавської битви й
вирішили повернутися на батьківщину після Другої Світової війни, пожили
в Швеції та повернулися в Україну, був реалізований у документальному
фільмі.
8. Самокритика
Неймовірна самокритика – невід’ємна риса характеру Олександра Довженка.
“Стрічка завжди й неминуче була гіршою, ніж я уявляв її та створював, –
писав режисер. – І це було одним із нещасть мого життя. Я був мучеником
результатів своєї творчості. Я жодного разу не відчував насолоди,
навіть спокою, розглядаючи результати своєї безмірно важкої та складної
праці. І чим далі, тим все більше переконуюся я, що найкращих двадцять
років свого життя витратив я даремно”.
“Мистецтво, у якому немає краси, – погане мистецтво”, – також вважав Олександр Петрович.
Студентам ВДІКу він розповідав, що без таланту гарний фільм не зробиш,
але що в кіно, проте, “у спритного режисера стільки “замінників таланту”
– сценарист, оператор, актори тощо, – що іноді проходять довгі роки,
поки його безпорадність стає очевидною”.
О. Довженко любив повторювати жарт: талант як гроші – або він є, або немає, і тоді вже нічого не поробиш. Під час обговорень фільму "Земля"
режисер зробив висновок про залежність оцінок від можливостей критика:
“Коли приходить критикувати мою роботу людина здорова, то каже –
“гарна”, а якщо говорить людина “погано” – дивишся, хвора. Так по
зовнішності й судиш – або печінка не в порядку, або шлунок, або кров
уповільнена, але щось не в порядку. Я вважаю себе людиною здоровою і
хотів робити здорові фільми для здорових людей”.
9. Батьківщина
Живучи більшу частину свідомого життя в Москві, Олександр Довженко
неймовірно сумував за Україною. “Я помру в Москві, так і не побачивши
України, – писав він у щоденнику в 1945-у році. – Перед смертю попрошу
Сталіна, аби перед тим, як спалити мене в крематорії, із грудей моїх
вийняли серце й закопали його в рідну землю в Києві десь над Дніпром на
горі”.
У 1950-х художнику вдалося побувати в
Україні – але тільки в Каховці, і врешті-решт саме туга за батьківщиною і
добила його. Незадовго до смерті в 1956-у році він написав у президію
Ради письменників України: “Вже не треба нічого – ні кіностудії, ні
роботи, допоможіть тільки переїхати в Україну. Велика квартира мені не
потрібна. Тільки треба, щоб з одного хоча би вікна можна було дивитися
вдалину. Щоб було видно Дніпро, і Десну десь під обрієм, і рідні
чернігівські землі, що так наполегливо почали з’являтися мені уві сні”.
Відповіді не було. Поховали Довженка на Новодівочому цвинтарі в Москві.
10. Вітер
Під час зйомок "Щорса" Олександр Петрович
стояв у пшениці та, набравши повні легені повітря, свистів. Це було
дивно ще й тому, що режисер ненавидів свист. Через кілька хвилин Довженко
розкрив таємницю: “От ви не вірите, а я точно знаю, що варто так
посвистіти, і з’явиться вітер. Відчуваєте, він вже з’явився. Скоро
будемо знімати”.
Немає коментарів:
Дописати коментар