неділя, 2 жовтня 2016 р.

Пам'ятаймо! Іван Багряний


                    

Сьогодні виповнюється 110 років з Дня народження Івана Багряного (Івана Павловича Лозов'ягіна) - поета, прозаїка, публіциста, політичного діяча, члена Мистецького Українського Руху (МУР).

         Із передмови до першого тому творів письменника — 7 фактів про Івана Багряного та його творчість:

1. Тираж перших трьох накладів книги "Тигролови" англійською (The Hunters and the Hunted) становив понад 1 млн примірників,

перше видання голландською (Vlucht in de taiga) мало тираж 200 тис. примірників.

2. У розпал радянсько-німецької війни 1941—1945рр. Багряний пішов в українське підпілля, передислокувався до Галичини.

3. 1963 року філія Об'єднання демократичної української молоді (ОДУМ) в Чикаго розпочала акцію за надання Нобелівської премії Іванові Багряному, але його несподівана смерть перешкодила офіційному висуненню на цю нагороду (премію дають тільки живим).

4. Є фільми "Тигролови" та "Сад Гетсиманський"

5. "Тигролови" опубліковані вперше в 1944 році у львівському журналі "Вечірня година", Багряний тоді жив на Львівщині.

6. У США Багряному вручили символічний ключ від Нью-Йорка, і на 22 січня вивішували синьо-жовтий прапор на будинку міської управи.

7. Постійно носив ампулку з ціаністим калієм, про всякий випадок. 


Один із моїх улюблених віршів Івана Багряного -

КОЛИСКОВА

А…  А…  А-а-а!
А-а…  А…  А…
Ходить  місяць  і  зоря
Через  гори  і  моря,  —
Це  ж  до  нашої  дитини
Ходять  гості  з  України:
Ясен  місяць  і  зоря
Через  гори  і  моря…
Через  гори  і  моря  —
Ясен  місяць  і  зоря…
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

А-а!  Лю-лі-лю!
Я  дитя  своє  люблю.
Ой  ви,  гості  з  України,
Придивіться  ж  до  дитини  —
Чим  не  сокіл  крилатий?
Чим  не  місяць  золотий?
Ясен  місяць  золотий,
Мій  синочок  окатий…
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Спи,  маленький,  лю-лі-лю!
Біля  тебе  я  не  сплю.
Ой  ви,  гості  з  України,
Придивіться  ж  до  дитини:
Це  ж  дитина  не  проста,
Моя  зірка  золота,
Моє  щастя,  моя  кров,
І  надія,  і  любов.
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Спи,  маленький,  лю-лі-лю!
Я  вартую,  я  не  сплю.
Я  для  тебе  долю  прошу,
Щоби  ріс  такий  хороший!..
Щоби  сміливий  такий!..
І  розумний,  і  меткий!..
Щоб  найкращий  на  весь  рід!  —
Щоб  прославив  свій  нарід.
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Спи,  синочку,  лю-лі-лю!
Недаремно  ж  я  не  сплю:
Будеш  ти,  як  дуб,  високий,
Чорнобривий,  ясноокий,
І  сміливий,  як  Богдан,
І  своєму  слову  пан,
І,  як  лицар,  хоробрий,
І  до  матінки  добрий…
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Спи,  маленький,  лю-лі-лю!
А  я  долю  тут  молю,
Щоб  ти  серце  мав  просторе:
Перетерпіть  горя  море,
Зраду  юд  і  торгашів,
Клевету  товаришів,
І  всіх  тих,  що  злом  горять,
Бо  не  знають,  що  творять…
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Спи,  мій  зайчик,  лю-лі-лю!
А  ще  долю  я  молю,
Щоб  ти  йшов,  як  день  по  світу.
Щоб  умів  життя  любити,
Щоб  як  фенікс  оживав,
Щоб  і  падав,  а  вставав!
Щоб  і  падав,  а  вставав…
Щоб,  як  пісня  оживав…
Спи,  маленький,  лю-лі-лю!
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Я  за  тебе  туту  не  сплю.
Я  вартую  сон  твій,  сину,
Серцем  лину  ж  в  Україну…
З  неї  ми  в  світи  пішли,
Всі  моря  перепливли,
Тільки  ж  серце  там  лишили
І  забути  не  змогли.
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Виростай  же,  сину  мій!
Виростай  же,  орле  мій!
Будеш  ти  щасливий,  сину,
І  на  вільну  Батьківщину  —
В  край,  де  ми  на  світ  взялись,
Ти  повернешся  колись
З  сонцем  волі  в  ясний  день,
В  громі  битов  і  пісень.
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Прийде  волі  ясний  день,
Переможних  грім  пісень.
Виростай,  синочку  чулий,
Щоб  про  тебе  всі  почули  —
Всі  країни.  Вся  земля,
Ріки,  гори  і  моря!..
І  та  слава,  як  зоря,
Хай  горить  і  не  згоря.
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Спи,  синочку,  прийде  час
І  любов  розлучить  нас;
Пароплави  мчать  морями,
Літаки  під  небесами,
В  океанах  кораблі
І  великі,  і  малі,  —
Ними  ти  помчиш  в  імлі
До  великої  землі.
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Хай  любов  же  та  в  світах
Просвіщає  тобі  шлях.
Прийдеш,  сину,  в  Україну
І  згадаєш  цю  вилину,
Цю  хвилину  і  цю  мить  —
Коли  світ  навколо  снить,
Тільки  матінка  не  спить  —
Береже  спокою  мить…
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

Ходить  місяць  і  зоря
Через  гори  і  моря.
Ходять  гості  з  України  —
Виглядають  тебе,  сину,  —
Ясен  місяць  і  зоря  —
Через  гори  і  моря…
Через  гори  і  моря  —
Ясен  місяць  і  зоря…
А-а!  А-а-а!
А…  А…  А…

         

Немає коментарів:

Дописати коментар